Det første skikkelige samarbeidet mellom Fairmedia og Para AS for noen andre. En skikkelig responsiv overhaling!
Allerede i desember 2013 begynte planene så smått rundt en drastisk oppdatering av nettsidene til bedriften Utleieprodukter på Rige i Kristiansand. Nettsiden de hadde fungerte egentlig greit til sitt formål, men den var ikke spesielt enkel å oppdatere. Dette fordi denne var direkte knyttet til bestillingssystemet som ble brukt. Bare det å oppdatere en pris var en tungvindt prosess som krevde endring på tre ulike steder for å få det til å se riktig ut både i selve bestillingssystemet og på nettsiden.
I tillegg var nettsiden veldig statisk, som faktisk er et ord Para AS selv brukte da arbeidet begynte med den nye nettsiden.
Men arbeidet tok tid, fordi det var andre ting som hastet mest og ble prioritert i løpet av perioden, men det var alltid noe fremgang. Og mye av grunnen til at det også tok tid, var at designet var egenspikret og selve den tekniske løsningen var også egenspikret.
WordPress var plattformen for selve nettsiden og jeg tror ikke utviklerne av WordPress hadde trodd formålet og måten vi brukte publiseringsløsningen var noe de hadde sett for seg i starten.
Hvert produkt ble lagt inn i hver sin kategori, som igjen var en underkategori til de fire hovedkategoriene, som igjen er en underkategori til en felles kategori for selve type «innlegg». For et produkt er faktisk et innlegg.
Ved hjelp av ulike utvidelser ble det mulig å legge inn YouTube-klipp direkte i innleggene og tilpasse disse til designet, samtidig som det ble kodet inn en relaterte produkter-scroll i bunnen av hvert produkt for å linke til lignende produkter innenfor samme kategori. Dette ble ikke gjort ved hjelp av noe ferdig script, men faktisk kodet selv av Fairmedia basert på de mulighetene som ligger i WordPress.
Den eneste «ulempen» er at selve bestillingene nå ikke kommer direkte i bestillingssystemet, men bare havner i en mailboks som en forespørsel på bestilling. Fordelene veier opp ved at det er superenkelt å legge til og fjerne produkter, samt å oppdatere informasjon i forbindelse med for eksempel en kampanje på pris.
Nå i dag er designet blitt enda mer oppdatert og enda mer responsivt. Men dette var uansett et design som ble utviklet både med tanke på at det skulle se likt og fint ut i alle nettlesere (også Internet Explorer) og på alle typer plattformer.
Nettsiden kan nås på utleieprodukter.no